تاریخ رابطه چین-ایران؛از باستان تاکنون

جالب است بدانیم که علی رغم مشهور، کوشانیان کتاب مقدس بودا را به چینی ترجمه نکرده بلکه یک شاهزاده اشکانی، که در این زمان در چین میزیست، بدان مبادرت ورزیده است (94) .در دوره اشکانیان به علت گذشت و بردباری مذهبی و علل دیگر آئین بودا در شمال شرق و مشرق ایران پیروان بسیار به دست آورد و حتی برخی از شاهزادگان اشکانی به این دین گرویده و به تبلیغ و انتشار آن همت گماشتند.نیلسون دوبواز مینویسد:یکی از شاهزادگان اشکانی در سال 148 میلادی به چین مسافرت کرده و هموست که در تاسیس و انتشار مذهب بودایی در آن کشور سهم عمدهای داشته است (95) .نام این شاهزاده به گفته منابع چینی، “آنشی”بوده که در اندک زمانی زبان چینی را فراگرفته و متوم مهم بودایی را ترجمه کرده است.به روایت مورخان بودایی، او در حدود صد و هفتاد وشش متن را به چینی ترجمه کرده است که پنجاه و پنج متم آن امروزه در دسترس میباشد.از دیگر پژوهشگران بوداشناس ایرانی که نقشی در ترجمه کتب بودایی به چینی داشتهاند از”آن-شوآن”، “جی جانگ وان هوان”میتوان نام برد (96) .انهوان که از شاهزادگان اشکانی است مردی نیک نفس بود.برای اشاعه آئین بودا به چین رفت و مورد توجه فغفور قرار گرفت.او بعدها به اخذ درجه سرهنگی در ارتش آن کشور مفتخر گردید (97) .

تاریخ بخش مناطق غربی چین، ایران را با نام جدید بو-سی معرفی میکند و فهرستی شامل سی و هفت محصول صادراتی ایران به چین گزارش میکند که طلا، نقره، عنبر، مرجان، روارید، شیشه، عقیق، کریستال، الماس، آهن، جیوه، مس، پنبه، منسوجات زربفت، زردچوبه، کندر، فلفل سیاه، صمغ، خرما و گل تاج الملوک(اقونیطون) از آن جمله بودهاند (62) . اما شواهد نشان میدهد برنامهریزی برای انجام این سفر، حدود یکسالی به طول انجامید.اواخر بهمن سال گذشته بود که وانگ یی، وزیر خارجه چین، به ایران سفر کرد، سفری با تأکید بر افزایش همکاریهای اقتصادی؛ اگرچه نیمنگاهی به مسائل سیاسی منطقه هم در آن موج میزد. سفر رئیسجمهوری چین در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته حسن روحانی به پکن انجام میشود؛ مهمتر از آن اما، این است که با اجرائیشدن برجام و لغو تحریمهای اقتصادی کشور همراه میشود.رئیسجمهوری چین را هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی میکند، علاوه بر سه معاون نخستوزیر و شش وزیر، هیأت بزرگی از بازرگانان و رسانههای چینی در این جمع حضور دارند.تغییر هیأت رهبری حزب در سال ۲۰۱۲ با منازعات جناحی و رسواییهای سیاسی همراه بود.

سال ١٩٧٩، چین سیاست اصلاحات و درهای باز را به اجرا گذاشت و با آمریکا روابط سیاسی برقرار کرد؛ در همان سال، به رهبری امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوست و جمهوری اسلامی تأسیس شد. برای شی، موفقیت چین در کنترل شیوع کروناویروس شواهد بیشتری بود که او در مسیر درست قرار دارد: چین موقعیت تاریخی رهبری و مرکزیت خود را در صحنه جهانی بازپس میگرفت. دوم،از مشکلات عبور می کنند؛ به قول «دنگ» “عبور از رودخانه در حالی که سنگها را احساس می کند”؛ عوامل مؤثر در موفقیت اصلاحات را شناسایی می کنند و از روند اصلاحات حمایت می کنند. در حالی که اصلاحات در بخش کشاورزی موفقیت آمیز بوده است، بهره وری و درآمد کشاورزی به همان سرعت در اوایل دهه ۱۹۸۰ افزایش نیافته و مشکلات جدی مانند فقر روستایی را ایجاد می کند. در این سال شیجین پینگ به جای هو جینتائو، به عنوان دبیرکل حزب کمونیست انتخاب شد. با آنکه شکر از دیر باز در چین شناخته شده بود ولی در یک نوشته چینی به شکری که در روزگار ساسانیان به چین صادر میشده اشاره شده است (67) .بارتلد مینویسد:تجارت با هندوستان و چین چه در خشکی و چه در دریا تماما در دست ساسانیان بود (68) .امپراتوری چین نیز از موانعی که دولت ایران بر سر راه ابریشم پدید آورده و به تنها خریدار کالاهای چین بدل گشته بود، ناخرسند مینمود.زیرا دولت ساسانی بهای خرید و فروش ابریشم را به میل خود معین میکرد و پارچههای ابریشم زربفت ایرانی بسیار گران (69) و تنها در دسترس اشراف و بزرگان رومی و پوشش استخوانهای قدیسان قرار میگرفت (70) .

با توجه به این مساله سوالی را که اکنون برای کارشناسان مسائل جمعیتی مطرح میشود این است که آیا ادامه سیاست یک خانواده یک فرزند برای چین مناسب است یا خیر؟ سفر رئیسجمهوری چین در حالی به ایران انجام میشود که ایران و عربستان اکنون در سطحی از تنش با هم قرار گرفتهاند که برخی کشورها در حال تلاش برای میانجیگری هستند. با وجود آنکه اکنون اسناد چندانی در این مورد در دست نیست ، اما مدارک فراوان مختلف دیگر دانشمندان را در مطالعه فرهنگ سلسله ” شیا ” مساعدت کرده است . بر این اساس دهکده ” شیائو تن ” خرابه های شهر ” این ” پایتخت سلسله ” شانگ ” است که در کتاب های قدیمی به آن اشاره شده است . بعد از آن در داخل لاک لاک پشت و یا پشت استخوان با کارد حفره هایی ایجاد می شود . کشمکشهای مرزی یکی از مفروضات همیشگی سیاست خارجی چین بوده که در تمام موارد چین یا قبول کرده و یا اعلام آمادگی کرده است که مذاکراتی بر مبنای این قراردادهای نابرابر که حاصل قراردادهایی هستند که قدرتهای استعماری در نیمه دوم قرن ۱۹ به این کشور تحمیل کردهاند، انجام دهند. از سال 732 میلادی طبق فرمان امپراتور چین، مذهب مومومونی (90) یا مارمانی (91) آزاد گردید.طبق فرمان دیگری در سال 768 و 771 میلادی اجازه ساختن معابد در بعضی از نقاط به آنها داده شد.در سال 763 میلادی روسای اویغور مذهب مانی را پذیرفتند و تا زمانی که قرقیزها بر آنها فائق نیامده بودند، مذهب مانی مذهب رسمی آنها بود (92) .

دیدگاهتان را بنویسید