در نجوم برج معیار است یا صورت ؟

و محاسبه آن مستلزم شناختن عرض جغرافیایی مکان و حرکت خورشید در دایرة البروج و شفق و فلق است و از شرایط نماز گزاردن رو به قبله ایستادن است. یکی از دلایل توجه ویژه به نجوم در دوران اسلامی تعیین تقویم و اوقات شرعی است که مستلزم مشاهدات و محاسبات دقیق نجومی است. خلاصه آنکه ، ارتباط بعضی از احکام شریعت اسلامی با مسائل نجومی ، سبب زیاد شدن توجه مسامانان به شناسایی امور آسمانی و ستارگان شد و علمای دینی را بر آن داشت که سودمندی این علم را مورد ستایش قرار دهند.

با استفاده از ابزارهای ذکر شده و دیگر منابع موجود، میتوانید به آسانی به دوردستترین نقاط کیهان سفر کنید و اجرام آسمانی را مشاهده کنید. برای دانلود مستند راهنمای سفر به سیارات A Traveler’s Guide to the Planets با دوبله فارسی اینجا کلیک کنید. دانلود مستند نجوم دوبله فارسی طرفداران زیادی دارد , اما شاید در تاریخ مستندهای علمی تلوزیونی هیچ نمونه مشابهی برای مجموعهای که کارل ساگان، دانشمند و مروج علم برجسته آمریکایی سه دهه پیش ساخت پیدا نشود. سیاره آبی دو ( Blue Planet II ) یک مجموعه مستند طبیعت بریتانیایی است که مانند سیاره آبی بر روی زندگی دریایی تمرکز دارد.

با عنایت به اینکه گفتیم برای حل بسیاری از مسایل ستاره شناسی, می توانیم تمام اجرام سماوی را روی یک کره فرضی بنام کره سماوی در نظر بگیریم, اهمیت نجوم کروی در محاسبات, روشن تر می شود. اگر مجموع دو ضلع یک مثلث کروی برابر 180 درجه باشد, مجموع زوایای روبروی آنها نیز برابر 180 درجه خواهد بود. علاوه بر هیئت که از شاخه های مهم نجوم در دوران اسلامی است ، نجوم رصدی نیز شاخه دیگر این علم است که منجمان رصد های زیادی برای تعیین طول و عرض جغرافیایی شهر ها و اندازۀ میل دایرة البروجی انجام دادند.

برای ورود به دنیای هیجانانگیز و متنوع نجوم حرفهای که گرایشها و شاخههای متنوعی از اخترفیزیک، سیارهشناسی، کیهانشناسی، اپتیک، نجوم رصدی و بسیاری ریز گرایشهای دیگر را شامل میشود، در ایران بهترین مسیر انتخاب رشته ریاضی دردبیرستان و برای رسیدن به رشته نجوم در کنکور، انتخاب رشتهی فیزیک در مقطع کارشناسی است. علم نجوم و ستاره شناسیبه چند بخش مجزا تقسیم شده، برای مثال نجوم سیارات که شامل ماهیت سیاره، حلقه ها، اجرام قمری و حیات آنها میشوند، از سوی دیگر ستاره شناسی است که شامل فیزیک کهکشان ها، ستاره ها و ماهیت وجودی آنها میشود.

نجوم آماتوری حوزههای متنوعی را شامل میشود که از رصد آسمان آغاز و تا مشارکت در پروژههای علمی آکادمیک نظیر کمک به یافتن سیارات فراخورشیدی را در بر میگیرد. مدیر مرکز نجوم ادیب با بیان اینکه جشنواره ملی نجوم ادیب، اولین تجربه ما در این سطح است، یادآور شد: توجه به آسمان به ما کمک میکند که زندگی دیگری داشته و کشف دوباره ای از خودمان داشته باشیم. از آنجا که کشور ما در حوزه نجوم جایگاه مناسبی در دنیا نداشته و توجه خاصی به این حوزه در کشور نمی شود و به تبع آن امکانات و تجهیزات کافی نیز وجود ندارد، فرصت های شغلی موجود در این بخش بسیار محدود است.

سیارکها نیز مانند سیارات با انعکاس نور خورشید می درخشند اما به دلیل کوپکیشان مقدار نور منعکس شده بسیار اندک بوده و با ید با تلسکوپ آنها را دید. داریوش ذوالفقاریراد، با اشاره به تصویب برگزاری جشنواره ملی ترویج نجوم در شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب افزود: در ادامه به دلیل شیوع بیماری کرونا با وقفهای در برگزاری این جشنواره مواجه شدیم اما امیدوارم این دوره آغازی برای برگزاری هرچه بهتر دورههای بعدی جشنواره ترویج نجوم ادیب باشد.

ای مردم، از آموزش نجوم بپرهیزید، مگر آن مقداری که شما را در بیابان و دریا (برای شناخت شرق و غرب) راهنمایی میکند. منصوری به تشریح واژه هم گرانش پرداخت و تصریح کرد: امروزه علم از محیط بسته دانشگاهی جدا شده و به سمت جامعه حرکت کرده و دانشگر شهروند یا شهروند دانشگر که من آنها را «دانشوند» مینامم، نقش مهمی را در مسائل پیچیده در شهر مدرن ایفا میکنند اما در کشور ما هنوز به این نقطه نرسیده ایم. در کلاس های آموزش ستاره شناسی به بزرگسالان تا جای امکان از فرمول ها و ریاضیات کم میکنیم و به ساده ترین شکل، پیچیده ترین مسایل اخترفیزیک رو آموزش می دهیم.

این مدرس و مروج نجوم و اخترشناسی گفت: مرکز آموزش نجوم ادیب به گفته کارشناسان این حوزه یکی از بهترین مراکز نجومی کشور است و نظیر کتابخانه این مرکز در ایران وجود ندارد، بنابراین باید از ظرفیت بالای این مرکز برای ترویج نجوم به خوبی بهره ببریم. وی افزود: منجمان آماتور باید با وجود وبگاه های زیادی که در دسترس است، آموزش ببینند و یاد بگیرند زیرا گاهی منجمان آماتور کشفهای مهم نجومی داشته اند، همچنان که با ابزار کوچک رصدی هم میتوان کارهای جدی رصدی انجام داد. شما میتوانید کار خود را با مطالعهی کتابها و مجلات عمومی در زمینهی نجوم آغاز کرده و پس از یافتن مهارتهای رصدی حوزه تخصصیتر علاقهی خود را در زمینههای متنوع نجوم آماتوری انتخاب و تمرکز خود را بر آنها قرار دهید.

توسعه نجوم رصدی موجب تأسیس رصدخانه هایی شد که علاوه بر رصد، فعالیت های پژوهشی متنوعی در آنجا انجام می شد. البته اگر کارشناسی شما در رشتهی فیزیک نباشد کماکان مجاز به شرکت در رقابت کارشناسی ارشد این رشته هستید اما طبیعتاً باید انرژی و کار بیشتری برای آمادهسازی خود در پشت سر گذاشتن آزمونهای مربوط به دروس این آزمون انجام دهید. میشه بگید چند تا سد سر راه منه؟ در این مستند , شبکه ی نشنال جئوگرافی سفر خود را از سیاره زمین شروع کرده و به تمام سیارات و انواع مختلف اجرام کیهانی سر می زند.

این مجموعه دو قسمت دارد و شما میتوانید برای دانلود هر دو قسمت ( دانلود مستند فضا ی بین ستاره ای و سفر به بیکران ها) روی لینک زیر کلیک نمایید. کره زمین در قطب شمال و جنوب خود ، فرورفتگی دارد . و خطبه ۷۸ نهج البلاغه در این رابطه می باشد. از دیرباز و زمان ظهور انسان خردمند روی کره زمین، همواره انسان در رابطه با آسمان کنجکاو بوده و در پی یادگیری هرچه بیشتر از این دریای بیکران. مدیر پایگاه اطلاعرسانی هلال ماه و دبیر ستاد استهلال اصفهان ادامه داد: نگاه بشر از دیرباز به آسمان و کشف حقایق نجوم بوده است.