شعر انگیزشی؛ بهترین اشعار انگیزشی مولانا، حافظ، سعدی و

جلوه بزرگ دیگر عشق در هنر ما عشق الهی است این عشق برای نخستین بار در مثنویهای سنایی جلوه گر شد و سپس با واسطه عطار به مولوی رسید مولوی سخنگوی ایران عاشقانه است ما در دیوان خواجه شیراز است که عشق انسانی به شیواترین شیوه ممکن با عشق الهی پیوند می خورد و اعتلایی در خور توجه می یابد . اما حقیقت این است در لحظه های خوشی باید نهایت استفاده را برد و در سختی ها نیز تا حد ممکن انگیزه خود را حفظ کنیم و مسیر زندگی را با آرامش پشت سر بگذاریم. زیرا بعضی لحظه ها بدون شک آنقدر سخت هستند که انسان مایل است هرچه سریعتر از آنها گذر کند.

مغان، همچنان که می دانیم، طبق پیش گویی ها به دنبال ستاره ای درخشان، آنقدر می روند تا به بیت هم می رسند و در انجا سر بر آستان عیسای نوزاد می سایند. مجموعه نامههای مولانا جلاالدین محم بلخی که طبق گفتهها شامل 150 نامه است، مکتوبات (یا مکاتیب) نام گرفته است. فقه در این سطر، نشانه علم مردانه، زمینی و خشن است، مخصوصاً وقتی در زیر کمیاب ترین نارون روی زمین خوانده شود، موجب دلگیری شاعر می گردد. در نگاه اول همه این سوره را شمشیری علیه زن می بینند ولی این سوره شمشیر دولبی است که برای حرمت به زن واتفاقاً در محرومیت افعال شیطانی مشترک زنان ومردان نازل شده است .

بعد از درگذشت نابهنگام فروغ، اکثر شاعران بزرگ برای او مرثیه هایی ساختند که از این میان شعر سهراب دارای ویژگی های منحصر به فردی است. «و شاعران بزرگ – به برگ های مهاجر نماز می بردند.» در پی بیان این واقعیت است که زنان فاحشه که در زندگی تیره و تاریک خویش غرقند، در پی حقیقت بودند ولی شاعران که وارثان خرد و روشن اند، به زمین سجده می کردند – سهراب در ادامه این شعر به یک اسطوره آریایی، ایرانی اشاره می کند و آن نیز اسطوره تولد موعود است.

تصاویر، پیچیدگی زیادی پیدا می کنند و حرف های شاعر در میان انبوهی از بازی های زبانی و معنوی، به ابهام گویی می رسد و به همین علت است که از آن تحرک و سبز زندگی مجموعه های قبلی در این اشعار اثری نیست. ایرانیان همیشه بهترین شاعران دنیا را داشته اند و اشعار آن ها از سروده های خاص و زیبای ادبیات جهانی است. در شعر زنان مجموعهی اشعار شاعران زن جهان با ملیت و ترجمههای متفاوت آورده شده است. همانطور که در ضمن بحث درباره اشعار دیدیم، نگاه سهراب به زن هیچگاه یکسویه و تک بعدی نیست.

در ضمن نام خطاط و خوشنویس این اثر نیز نامعلوم است. و اصولاً به نظر می رسد کشیده شدن بحث مسافر و میزبان به واژه عشق نیز از این نگاه به طبیعت آغاز شده است. مولانا توانست با سرودن اشعار خود، به یکی از بهترین شاعران ایرانی و پارسی سخن تبدیل شود. گزیدهای از خواندنیترین اشعار هوشنگ ابتهاج از جمله عاشقانه، کوتاه، بلند و شعر نو را در این مقاله از سایت سلام دنیا بخوانید. این سطر نیز تلمیحی دیگر به اسطوره های ایرانی آریایی دارد. و در ادامه مکالمه آن و به بیان تصویر و پیچیدگی مهم تری می شود که شاید نتیجه گری از همان سطور آخر باشد و این که انسان از این مرحله نیز باید عبور کند و از راهی برود که به باغ فواص ختم شود.

اما در زندگی بشری خواسته وناخواسته اتفاقی به نام شیطان وحوایجی به نام حوایج نفسانی انسان که دوست صمیمی ابلیس است وجود دارد وانسان با این پارادوکس دائماً در حال تضاد است . این اشعار انگیزشی طولانی مدت با چندین بار خواندن ملکه ی ذهن و در نهایت سبک زندگی شما و شاید اطرافیانتان میشود. بنابراین نهایت سعی به عمل آمد که در انتخاب اشعار این مجموعه از بهترین اشعار کوتاه معاصر گلچین شود. زمینۀ این اشعار به صورت روشن و رنگ کرم کار شده و با نقوش ظریف گل و برگ تزیین گردیده است.

اگر به شعر و شعرخوانی علاقه دارید توصیخ میکنم این خط فکری که ما در اختیارتان قرار داده ایم را در پیش بگیرید و اگر علاقه و یا وقت ندارید تا این اشعار انگزشی کوتاه را پیدا و مطالعه کنید میتوانید با خود اشعار همین مقاله را مرور کنید و بعضی از آنهارا به خاطر بسپارید. اگر کاشف معدن صبح آمد، صدا کن مرا. حکایت کن از گونه هایی که من خواب بودم، و تر شد. چه ادراکی از طعم مجهول نان و در مذاق رسالت تراوید.

من از طعم تصنیف در متن ادراک یک کوچه تنها ترم. زرتشتیان اعتقاد دارند که در هزاره آخر جهان، دوشیزه ای در آب دریاچه هامون که مقدس است، تن خواهد شست و بر اثر این شست و شو از آب دریاچه باردار گشته و فرزندش موعود دین زرتشتی (سوشیانت) خواهد بود که با اهریمن به جن پرداخته و بدی را محو می کند. آوردن مجموعه عناصر لفظی و معنایی دو مجموعۀ قبل به همراه روانتر شدن ذهن و زبان سهراب موجب این مسئله گشته است.

احتمالا تا الان متوجه شدین زبان های زیادی رو مسلط هستم. تا مدتها ذهنمان درگیر آن موضوع بوده است است و به خاطرش رنج و ناراحتی زیادی را متحمل شده ایم. عشق مجازی خود به دو بخش حیوانی و نفسانی تقسیم می شود مبداء عشق حیوانی ، شهوت جسمانی و لذت بهیمی است عاشق در اینجا تنها به ظاهر معشوق توجه دارد و بس عشق نفسانی هم از مشابهت ذاتی میان نفس عاشق و معشوق نشات می گیرد معیار زیباشناسانه در اینجان نفس عاشق است .

من از حاصل ضرب تردید و کبریت می ترسم. مثنوی معنوی ، اثر گرانسنگ ایرانی( که درحال به یغما رفتن توسط ترکان ترکیه و افغانستان وتاجیکستان وازبکستان و آذربایجان است ) ، بی تردید یکی از بهترین شناسه های شناخت فکری واندیشه های معنوی مولانا است . تنها در دومین شعر این مجموعه است که رگه هایی از عاشقانه گویی و یا چیزی شبیه به آن دیده می شود که در صفحه بعد به تحلیل شعر می پردازیم. شاید بتوان این شعر را یکی از برجسته ترین شعرهای عاشقانه سهراب خواند. این مجموعه را شاید بتوان کاملترین مجموعه شعر سهراب به لحاظ پرورش و تکوین جهان بینی خاص او دانست.

با این مقدمه به سراغ دیوان ۴۹۵ غزلی خواجه ی شیراز میرویم تا رد پای زن را در هزار توی شعر او با بضاعت نا چیز خود رد یابی کنیم. در این قسمتاز منظومه مسافر، جهان بینی خود را از واژه عشق و عاشق بیان می کند. در اسطوره های آریایی، انگور نماد باروری و زایش بوده است و از این جهت به زن تشبیه شده است و این که صفت اصلی زن باید باروری و زایش (فکری و مادی) باشد، نکته جالب در این سطر تقابل مرد و زن با یکدیگر در اسم و صفت است یعنی اساطیر در سطر اول در مقابل سرشاری خوشه انگور در سطر دوم قرار گرفته است و سهراب هر دو را به اندازه برابر برای نوع بشر لازم دانسته است.

بیا تا برایت بگویم چه اندازه تنهایی من بزرگ است. صدای تو سبزینه آن گیاه عجیبی است. گمراهی مرد از آن جا شدت می گيرد که ابزار هاي اغوا گری بطور کامل در زن قرار دارد. حتی زنان شاعری كه از سواد به طور مطلق بهرهای نداشتهاند؛ حضوری با زیباترین شكل ممكن. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود و این شاعری در ذره ذره جانش وجود داشت. هر چند که مولوی در اثر مکتوبات خود گهگاهی در حال و هوای دو اثر منثور دیگر خود، سخن گفته است؛ اما باید گفت محتوای اکثر نامهها مربوط به امور دنیوی و رسیدگی به امورات مردم و سفارش به مسؤلان کشوری برای رسیدگی به درخواستهای مردم بوده است.

شعر نیا باران شعر زیبایی اسـت اما مـا هر چـه گشتیم نتوانستیم نام این شاعر را پیدا کنیم، هستند کسانی کـه این را از خود میدانند، کسانی هم هستند کـه با جواب دراین شعر تغییراتی را در آن بوجود آورده اند، اما هنوز هم شاعر اصلی نامشخص اسـت و مـا هم فقط شعر را برای تان مینویسیم. این شعر در واقع خطاب به یک حاکم یا شخصی والا مقام می باشد که در بر دارندۀ آرزوی امیدواری برای موفقیت او و سقوط دشمنانش است.

سایه بدل شد به آفتاب. البته همانطور گفته شد زن ومرد در بینش مولانا تفاوتی با هم از نظر و بعد عرفانی والهی ندارند وهمه به قول ناصر خسرو قبادیانی درختان خدایند . زن آن شهر به سرشاری یک خوشه انگور نبود. محمد قمرالدین، این اثر خطاطی زیبا را در قسمت پایین سمت چپ، رقم زده و عبارت «کتبه محمد قمرالدین» را بر آن نگاشته است. هنرمند خوشنویس این شعر نوشته که از نام او بی اطلاع هستیم، این اثر را بنام میرصفدرعلی رقم زده است که در قسمت پایین نگاره خطاطی شده است.

در این بخش گزیده ای از اشعار صائب تبریزی، شعر دو بیتی و تک بیتی کوتاه و زیبای صائب تبریزی را ارائه کرده ایم با آریا مک همراه باشید و در دیگر بخش های سایت هم، اشعار زیبا از شاعران دیگر را بخوانید. در ادامه یکی از زیباترین اشعار کتاب کلیات شمس تبریزی را ذکر میکنیم. اشعار او به عنوان عاشقانهترین سرودههای فارسی است که علاقمندان بسیاری دارد. به سمت ما کوچاند. در اینجا با اشاره ظریف به شعر فروغ، خود فروغ در پیوند با نیلوفر قرار می گیرد و ما ما نوعی می شود. به ما نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید