فلسفه اخلاق – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

دولت اسلامی میتواند رباخواران، حرامخواران و کسانی را که از راه حرام کسب درآمد میکنند، متخلفان از دستور پیامبر (ص) و فرمانهای حکومتی و نیز متخلفان از فرمان جهاد را مجازات کند، پس میان مخاطب قرار دادن مؤمنان و اختیاری بودن تکالیفی که برعهده ایشان نهاده میشود هیچ تلازمی نیست. غیر تاریخی بودن به این معنا است که عموم فیلسوفان تحلیلی به سابقهی موضوع مورد بحث خود بی توجه اند. تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته، در این است که اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئو نات انسان ، با تعدیل ونظم مناسب و به دور از افراط و تفریط، سهل انگاری مضر یا سخت گیری بی مورد به جامعه بشری ارزانی داشته است.

در هیچیک ار منابع اسلامی ، فلسفه احکام حجاب و پوشش را، ریاضت و رهبانیت ذکر نشده است. نه، مرگ را میشود آدم جلو و عقب کند و نه روزی را، روزی هم مقدر است. خدا خواسته است آدم با تحمل گرسنگی یک مقدار ضعف خود را بفهمد، یک مقدار فقر خود را بفهمد. میفهمی ضعف یعنی چه، میفهمی فقر یعنی چه، نیاز یعنی چه، گرسنگی یعنی چه. یعنی چشم و گوش روزه است و زبان روزه است. روزه داران از چه چیز باید پرهیز کنند؟ همه چیز برای خدا است، مگر نماز برای خدا نیست. همچنین دکتر مک فادون یکی از دانشمندان و علمای بزرگ علم پزشکی آمریکا در کتابی تحت عنوان روزه نوشته است : ( همه ی مردم به روزه احتیاج دارند .

همچنین روزه بیماری های زیر را کنترل کرده و تاثیرات مثبتی بر درمان و بهبودی بیماران مبتلا به آن ها می گذارد : دیابت نوع دو، کاهش وزن چاق ها، کاهش چربی خون به ویژه بد ال.دی .ال، نقرس، کاهش اسید اوریک خون، بهبود مشکلات کولیت روده بزرگ، رفع سوء هاضمه و ناراحتی های گوارشی، کاهش فشار خون، ناراحتی های کبدی خصوصا از بین بردن چربی کبد، ناراحتی های قلبی و تنگی عروق و تاثیرات مثبت بر آرامش روح و روان روزه دار. وی می افزاید: روزه دیگر مقداری بالاتر از این است و علاوه بر اینکه شکم روزه است، آن مفطراتی که در رساله گفته شده و اجتناب شده، اعضا و جوارح هم روزه هستند.

دوره های آموزشی ، برنامه های فرهنگی ، محتواهایی که باید ارائه می شد و اقناع ذهنی برای نسل جوان آن گونه که باید به جامعه نرسیده و بستگی به غیرت و ایمان خود افراد، گاهی خود دستگاه ها با اینکه بودجه نداشتند بودجه هایی را از محل های مختلفی تهیه نمودند و همایش ها و برنامه ها و توصیه هایی ارائه کرده اند لکن آن کاری که باید بشود این نیست و نیاز است یک تربیت اصیل از دوران کودکی و مهد کودک انجام شود که نشده است .

مدگرایی ساحتهای مختلفی دارد که بیشترین مانور آن اقتصادی است؛ برای آنها مهم نیست که فرهنگ ما چیست و آیا مد ارائه شده با فرهنگ ما تعارض دارد یا خیر آنها هر کاری میکنند که محصولشان بخ فروش برود. معتقدم کاری که او با تمرکز بر مفهوم خیال انجام میدهد به ما میگوید که اگر به شیوه درستی بر این مفهوم تمرکز کنیم، این امر یک روشنایی جدید و چشماندازی را که به طرز شگفتانگیزی سازنده است در زمینه شیوهای که امروز باید سنت فلسفی و دینی و غیره خود را خوانش کنیم ایجاد میکند. سقراط در اینجا از زبان دیاتوما یکی از وجدآورترین سخنان دربارۀ اروس را بر زبان آورد و گفت: اروس نه خدا بلکه دمون است؛ یعنی سرگردان بین خدای فناناپذیر و موجودات فانی .

به بیان دیگر، روش استقرایی عبارت است از مطالعه یک امر جزئی به منظور پی بردن به احکام و قضایای کلی.این روش در میان روشهای فلسفه پیش از سقراط رواج بسیار داشت و حتی در فلسفه ارسطو نیز جزو روشهای تحقیق فلسفه قرار گرفت؛ اما به دلیل ماهیتی که داشت، چندان مورد توجه نبوده است. از سویی دیگر، اصول مکانیک با تلاشهای نیوتون، روشهای کنش و واکنش اجسام ایستا و پویا را بر یکدیگر روشن میکرد. چنین اشخاصی از خیانت و فریب و حقهبازی و ظلم و پایمال کردن حق دیگران به دور هستند و هیچگاه قدمی برای فساد در بین مردم بر نمیدارند.

فرمود: «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَه»؛ در جریان سید الشهداء هم فرمودند به اینکه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»؛شیعه اگر در جریان کربلا یک آهی بکشد، این مثل «سبحان الله» است، ببینید که بین ماه مبارک رمضان و محرّم چه تناسبی هست؟ چون رمضان یکی از اسامی حضرت حق است و اسامی الهی هم فقط اسم لفظی نیستند بلکه در عالم، حقیقی هستند و چیزی می آید و می رود که زائل و از بین رفتنی است ولی اسامی الهی دائمی و ابدی هستند «کُلُّ شَیْ ءٍ هَالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ»(قصص /۸۸). به عبارت دیگر، او متفکری است که در مورد حوادث به تفسیر عقلی پرداخته و به جستجوی علل آن ها می پردازد.

کارکرد دین در عینیت، حتماً می بایست از طریق شناخت پدیده ها و ایجاد یک شبکه مفاهیم باشد که مفاهیم پایه این شبکه همان مفاهیم بنیادی است که از آن به فلسفه تعبیر می­شود. بنابراین، در سیر از سطح پدیده ها به عمق آن ها فلسفه از همان نقطه ای آغاز می کند که سایر دانش ها در آن متوقف می شوند. این تغییر جهت با چاپ کتاب هایدن وایت به نام «فراتاریخ» و نوشتههای لوئیس مینک در همان دوره شروع شد. متن درسی ما هم در خدمت آقای روشن همین کتاب بود. لاَ یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ«(واقعه/۷۷-۷۹)؛ این کتاب یعنی قرآن کریم که صاحب کرامت است در کتابی است که کنان و حجاب دارد و مکنون است و اگر کسی پاک نباشد به او اجازه نمی دهند که دستش به قرآن برسد و اگر بخواهد قرآن را لمس کند، ملائکه او را دور می کنند و نمی گذارند به ساحت قرآن نزدیک شود.

با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن، وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس درمی یابند، و این باعث می شود که به کمک محرومان بشتابند . خیلی تناسب هست؛ اینجا فرمود «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»، چون صائم هستید، «الصَّوْمُ لِی» اگر نَفَس صائم عبادت است، نفس کسی که غمگین شده برای سید الشهداء عبادت است، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَه»؛ پس معلوم میشود ذات اقدس الهی با این برکات ما را دارد اداره میکند. یکی از مشکلات دیگر آن هم این است که ما نمیتوانیم تسلط نسبتاً خوبی بر موضوعات و مسایل مطرح در همه این حوزهها داشته باشیم.

اگر میخواهیم ازدواج در سطح جامعه با رویکرد دینی باشد باید در جامعه معرفت افزایی داشته باشیم. موضوع سخنرانیای که از او دیدم این بود که مذاهب چگونه میتوانند تغییرات مهم در دنیا ایجاد کنند و به همین دلیل ما باید از آنها بیاموزیم حتی اگر اعتقادات ديني نداشته باشیم. به همان مقداری که خدا مقدر کرده است به ما میرسد نه کم و نه زیاد. دین در نزد خدا ، همان اسلام است. به نظر من دقیقترین تعریف از فلسفه را هایدگر ارائه میدهد که میگوید:” فلسفه همان متافیزیک است. در این قسمت آراء چهار تن از فلاسفۀ مهمی که نامشان با این نحله از فلسفه گره خورده یعنی کرکگور، نیچه، سارتر و هایدگر بررسی می شوند.

آیت الله مظاهری بر اساس روایات روزه به سه قسم دسته بندی می کند و می گوید: روزه منقسم میشود به سه قسم: یک روزه عام، یعنی عموم مردم روزه میگیرند و این روزه عام طبق رسالههای عملیه است و به این روزه عوام یا عام میگویند؛ یعنی عموم مردم اینطور روزه میگیرند و شکم آنها روزه است. آیت الله مظاهری می گوید: حضرت امام «رضواناللهتعالیعلیه» میفرمودند که بالاتر از اینها هم برای امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» هست که اینجا نفرموده است و آن این است که انسان برسد به جایی که خدا روزه او را قبول کند و روی آن یک آفرین هم بگوید.

معنایش این نیست که چیزی خورده، بلکه روزه درست است و کفاره هم ندارد، اما خدا قبول نمیکند و خدا این روزه را دوست ندارد: «… وی با طرح این سوال که چرا خدا برای روزه حساب خاصی را باز کرده است؟ بیگمان روزه سپر و مانعی است در برابر شرّ و فساد، وقتی که یکی از شما روزه داشت، دروغ نمیگوید، غیبت و تهمت نمیزند، چشم و گوش خود را از حرام حفظ میکند و به دنبال کسب رضای الهی است و میکوشد با تقوا و محفوظ نگهداشتن خود از شرّ نفس حیوانی و تقرّب به پیشگاه خداوند و جلب رضایت او سعادتمند گردد.

مسلماً وقتی که فردی توانست خود را از شرّ نفس مصون دارد و جامعه هم از شرّ او محفوظ شد، از زمره متّقین خواهد بود، و این معنی از جمله «لعلکم تَتَّقون» استفاده میشود. به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، ماه رمضان، به عنوان خجستهترین و بهترین ماه در اسلام شناخته میشود. افکار بیهوده در دل نیاید، ولو اینکه افکار بیهوده و گناه هم نباشد، و انسان بتواند در ماه مبارک رمضان فکری جز خدا نداشته باشد و ذکری جز خدا نداشته باشد و یادی جز خدا نداشته باشد، آنگاه هم روزه عوام یعنی روزه فقهی و مرجع تقلید را گرفته و هم روزه علمای علم اخلاق را گرفته یعنی روزه متقین را و هم روزه عرفانی گرفته است و این مهم است.

وی در این باره می گوید: یک وقت است که کسی سید الشهداء(سلام الله علیه) را به عنوان امام ـ معاذالله ـ نمیشناسد، به عنوان اینکه مظلوم بود یک آهی برایش میکشد، آن یک حساب است؛ اما یک وقت شیعه حضرت است، میداند امام مظلومانه شهید شد؛ ولی او را همتای ماه مبارک رمضان قرار دادند. برای اینکه همه ما را رها میکنند و ما هم همه را رها میکنیم. «قُلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلَّهِ» بگو که نماز من، نسک و عبادت من، حیات و ممات من، زندگی من و مرگ من همه برای خدا است، خدا مالک مطلق است.

دیدگاهتان را بنویسید