مبانی انسان شناختی تعلیم و تربیت اسلامی

همچنین در پنج سالگی او را به قبله متوجه کنند و از شش سالگی سجده و رکوع را به او یاد دهند. حسینعلیبهاء تربیت کوک را از پنج سالگی لازم میداند، اما دین اسلام سفارش میکند که والدین پیش از انعقاد نطفه، به فکر تربیت اولاد باشند. همچنین تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص از اهداف مهم این رشته می باشد. البته آنچه که در امر اخلاق و ارزشها مهم است، علاوه بر تأکید بر ضرورت توجه به اخلاقیات و ارزشها، توجه به روشها و رویکردهای درست آموزش اخلاقی و ارزشی است.

هیچ چیز، هیچ صفتی در انسان از آن وقتی که متولد شده است، این صفاتی که بعدها بروز می کند، آن وقت نبوده. این رشته برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان بوده و در این امر از علومی مانند روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی بهره می برد. به عبارت ديگر ، مي توان گفت که برخورد ناصحيح والدين در محيط خانه و مربيان در مدرسه موجب بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري در کودکان مي شود . ما در آینده با تفصیل بیشتری درباره آنها به بحث خواهیم نشست، اما اکنون به اختصار میتوان گفت در آن موارد نیز حامل بار معنایی مثبت و شایسته ستایش است.

همچنین تربیت دینی افراد با توجه به شرایط و امکاناتی که شخص در اختیار دارد، طرح ریزی می شود. که شما می توانید بنابر شرایط خود یکی از این مهد کودک ها را انتخاب کرده و در آن مشغول به کار شوید. چنانچه اگر فلسفه آموزش و پرورش در یک کشور، پرورش انسانهایی کارآمد باشد، مسلماً اصول آموزش و پرورش و اهداف آن نیز جلوهگر فلسفه «کارآمدی» خواهد بود. اگر زندگی پر استرس و سختی از لحاظ مالی دارید، با فرزند خود در مورد مشکلات مالی، بدهی و قرض ها حرف نزنید زیرا این مشکلات به بچهها ارتباط ندارد، سعی کنید وضعیت را برای کودکانتان طبیعی جلوه دهید.

یکی از اصول تربیت ، تربیت فرزند پسر این است که محبت خود را به صورت فیزیکی به او نشان دهید. 3-ناخن جويدن : تحقيقات انجام شده ، نشان مي دهد که ناخن جويدن در کودک ، در اثر احساس ناايمني و اضطراب به وجود مي آيد . به طور کلي ، بي پناهي کودک در محيط خانه ، تنبيه بدني شديد ، زنداني کردن کودک و آزار وي ، تحقير و سرزنش ، بي توجهي ، عدم محبت متقابل، طرد کودک ، ناضايتي ، احساس ناايمني ، اضطراب و محروميت مالي، سبب بروز ناهنجاريهاي رفتاري در کودک مي گردند .

2-تأمل نسبت به جوانب و عوارض تنبيه کودک ، ريشه يابي ناهنجاريها ، عدم قضاوت و ارزشيابي سريع مسائل ، زيرا اين احتمال وجود دارد که عامل بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري ، والدين و مربيان باشند . به منظور پيشگيري از ناهنجاريهاي رفتاري ، بايد بين خانه ، مدرسه و مراکز تخصصي مشاوره اي ، هماهنگي لازم وجود داشته باشد . در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید. به واکنش سایر کودکان، به هنگام کتک زدن و هل دادن آنها توسط کودکتان دقت کنید. یکی دیگر از مراحل مهم این دوران که بر عهدهی والدین میباشد، دادن آموزشهای خاص به کودکان و نوجوانان است؛ زیرا آنان در این سنین، به طور کامل راهنمائیهای والدین را میپذیرند، بنابراین والدین باید از این موهبت خدائی استفاده کنند و آنها را با آموزشهای خاص این دوران آشنا سازند.

والدين مي توانند ، در عين حضور کم در حد يکي دو ساعت ، به درستي از زمان استفاده کنند ، يعني کيفيت ارتباط مهم است . در ادامه بحث تعليم و تربيت کودکان دبستاني ، به بعد مهم بهداشت رواني در کودکان دبستاني مي پردازيم . در مواقعي که والدين شاغل هستند و فرصت کافي براي برقراري ارتباط با کودک و درک او را ندارند ، بايد با مربيان مدرسه به صورت مداوم تعامل داشته باشند تا از طريق اين انجمن ، آموزشهاي بسيار مفيدي از جمله آموزش در زمينه تربيت کودک و نحوه برقراري ارتباط صحيح با وي ، به اولياء ارايه داده شود امروزه اکثر مدارس ، از روانشناسان به منظور آشنايي والدين با روشهاي نوين تعليم و تربيت استفاده مي کنند .

تربیت پسر به دلیل اینکه ممکن است پسران ارتباط سختتری با والدین برقرار کنند کمی متفاوت تر از دختران خواهد بود تربیت نوزاد پسر نیز با توجه به اینکه پسران دارای سیکل رشدی متفاوت تری نسبت به دختران هستند متفاوت خواهد بود اما با انجام کارهایی از قبیل شنونده خوبی بودن، کم تر نصیحت کردن، تخریب نکردن و اطمینان داشتن، خشونت و تنبیه کم تر، به دست آوردن آگاهی درخصوص رشد کودک پسر در برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی تلاش کنند، تربیت بهتری حاصل می شود. 5-دروغگويي : کودک ممکن است که دروغگويي را از والدين يا براي به دست آوردن خواسته خود و فرار از موقعيت ناخوشايندي ، به دروغگويي مبادرت ورزد .

ولي در گروه همسالان ناسالم ، با الگوگيري از آنها و تحت تأثيرشان ، به منظور جلب تأئيد آنها ، دست به اين عمل مي زند . کودک نبايد به جواب هاي ما دست يابد تا خود به تفکر و انديشيدن بپردازد. نهج البلاغه، کلمات قصار، 132) آری انسانهایی که هویت انسانی خود را از دست دادهاند، جایگاهی جزآتش برای آنان نمیباشد. اما از سوی دیگر، هنگامی که فرزند شما وارد مدرسه شد نیاز به استقلال دارد. 10-اعمال صحيح تشويق و تنبيه کودکان : ما بايد به صورت جدي ، از تنبيه بدني خودداري کرده ، به کارهاي درست کودک پاداش داده ، هنگام انجام اعمال نادرست ، از روش محروم کردن از خواسته ها و امتيازات استفاده کنيم ، زيرا تنبيه صحيح ، نبايد موجب تحقير کودک شود ، والدين نبايد در طولاني مدت با کودک قهر داشته باشند و آشتي بايد توسط يکي از والدين برقرار شود ، زيرا قهر طولاني و عدم توجه به کودک ، موجب احساس نا امني در کودک مي گردد و به بهداشت رواني وي لطمه وارد مي کند .

7-تشويق کنجکاوي و خلاقيت کودکان : به صورت جدي بايد از تحقير کودک خودداري کرد و هنگام کنجکاوي ، بايد به او فرصت سوال کردن داده شود. 5-تعامل با مربيان در مدرسه : والدين بايد در تعامل متقابل با مربيان باشند و از مشکلات فرزندشان در مدرسه مطلع شوند . به طورکلی، تعریف تربیت دینی به منظور آشنا ساختن افراد با جریان کسب معرفت ایمانی و عقاید دینی است و همچنین پذیرش سنت­ها و اعمال دینی، توجه به ملاحظات اخلاقی و رفتاری مورد تأیید دین و به عبارت دیگر ایجاد یا پرورش ایمان در افراد را در برمی­گیرد.

بر مبناي تحقيقات انجام شده ، حضور دانش آموزان ناشنوا يا کم شنوا در کلاسهاي عادي و ابراز توجه کافي از سوي معلمان و همکلاسيها ، مي تواند موجب سازگاري اين کودکان با افراد عادي گردد . این رشته نقش به سزایی در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه داشته و به همین دلیل از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. هدف از رشته تربیت بدنی، آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد پزشک یار است تا آنها بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با دانش آموزان یا ورزشکاران کار کنند.

انسان باید علاوه بر ظاهر، ملکوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهای ظاهری، زمزمههای باطنی و معنوی را بشنود. مفاهیم اخلاقی مثل احترام به بزرگتر ، احترام به هم نوع ، آرامش ، صبر ، دوری از نزاع و اعتیاد و امثال این ها را باید در سنین پایین به کودکان آموخت . عبدالبهاء در این باره میگوید: «تربیت عموم لازم است و وحدت و اصول و قوانین تربیت نیز از لوازم امور، تا جمیع بشر تربیت واحده گردند؛ یعنی تعلیم و تربیت در جمیع مدارس عالم باید یکسان باشد. روش برنامه ريزي به منظور انجام برنامه هاي روزمره و تکاليف ، بايد به کودکان آموزش داده شود تا آنها بتوانند ، فن مهار زمان را بياموزند .

دیدگاهتان را بنویسید