مفهوم و ضرورت کارآمدی فلسفه :: بسم الله الرحمن الرحیم ؛ «فقه جامع نظام ولایی

یکی از دانشمندان، در مورد آثار روزه داری گفت :روزه داری می تواند به تغذیه مناسب کمک شایانی نماید. این شناخت از طریق مدل مند کردن اشیاء صورت می گیرد مانند شناخت علومی که کارکردهای عینی و اجتماعی دارند. از آنجا كه تقريباً همه محصولات صنعتي به جزء آنها كه مربوط به رفع نيازهاي ضروري هستند، فقط منابع ايجاد راحتي و لذت ميباشند، فلسفه از جهت فايده بخشي ميتواند با بسياري از صنايع رقابت كند؛ به ویژه زماني كه ميبينيم عده كمي به صورت تمام وقت به پژوهش فلسفي اشتغال دارند شايسته نيست از صرف شدن بخش كمي از استعدادهاي آدمي براي آن دريغ ورزيم، حتي اگر آن را فقط منبعي براي ايجاد نوعي خاص از لذت بيضرر كه ارزش فينفسه دارد (نه فقط براي خود فلاسفه بلكه براي آنها كه از ايشان تعليم مييابند و اثر ميپذيرند) بدانيم.

یعنی به ایمان و گرویدن به خویش؛ این گونه خطاب «ای کسانی که ایمان آورده اید» به منظور توجه دادن مردم به صفت ایمانشان است، و گرنه باید می فرمود: «ای مردم»، ولی خواست بفهماند با توجه به این که شمایان ایماندارید، باید هر حکمی را که از ناحیه پروردگارتان می آید بپذیرید، هر چند که بر خلاف مشتهیات، و ناسازگار با عادات شما باشد. ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردهاید! بر شما روزه واجب شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بودهاند واجب شده بود. روزه در قرآن کریم و روایات دینی تعبیرات متعدد دارد، گاهی به عنوان «صبر» به آن سفارش شده است؛ چنان که می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» (سورة بقرة153) ای کسانی که ایمان آورده اید! از صبر (روزه) و نماز استمداد نمایید.

حضرت عبدالله بن عباس از پیامبر صلی الله علیه و سلم این گونه توصیف می نماید: رسول الله صلی الله علیه وسلم باسخاوتمندترین مردم بود و در رمضان سخاوت وکرم ایشان بیشتر می شد؛ آنگاه که جبرئیل را ملاقات می کردند، جبرئیل هر شب رمضان به ملاقات رسول الله صلی الله علیه و سلم می آمدند و قرآن کریم را مدارسه می کردند و درین برهه ایشان با سخاوتمند از باد خوش و وَزنده بودند. وقتی که اراده تقویت شد باید با قوت این راه را ادامه بدهم. بنابر این برای کسب فیض بیشتر از این ماه مبارک رعایت یک برنامه غذایی متعادل و صحیح، لازم و ضروری است.

شاید نتوانیم بسیاری از مشکلات خود در رابطه با عشق، کسب و کار، و خواسته هایمان را یک «رنج بزرگ» بنامیم اما فلسفه می تواند در همین موارد نیز به ما کمک های بزرگی بکند. درحالی که این آیه ارتباطی با مسئله مورد بحث ندارد زیرا این آیه درباره طلاق بحث میکند درحالی که ازدواج موقت طلاق ندارد و جدایی آن به هنگام پایان مدت آن است. یا در جای دیگر در رابطه با منافقینی که دلباخته اجانب شدهاند حکومت را الزام نمیکند که با اینها برخورد کنند بلکه خداوند با خودشان مستقیم صحبت میکند که اگر مؤمن هستید دلباخته اجانب نشوید.

بدین گونه حلقه ی وین با نسب نامه ی ژرمنی خود، در آغاز فلسفه ی تحلیلی و احیای آن (بعد از ۱۹۶۰) نقش اساسی را ایفا کرد.۱۳ به باور دامت اگر جنگ جهانی دوم اتفاق نمی افتاد، فلسفه ی تحلیلی در امریکا و انگلستان گسترش نمی یافت و در اروپا به حیات خود ادامه می داد. معرفتشناسی در پیوند با چیستی، اعتبار و دامنه دانش است، همانند روابط بین حقیقت، باور و نظریههای توجیه.

او خداپرستی را عین نیستیخواهی – به امر پوچ و بیارزش باور داشتن – میداند (همو، 1376، ص116-104؛ 1377الف، ص214). 1- الله متعال بنده خویش را به شرف و مدحت «یَا أیها الذین آمنوا» صدا میزند! تا بنده پرهیزگار و اهل تقوا شود. طوری که هویداست انسانها افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هستند و هر كدامی ازین جنبه ها در راه رسيدن به كمال مطلوب، انسان را یاری میرساند وی در راه رسیدن به کمال نیاز به برنامه هاى ويژه ای دارد، يكى ازین برنامه ها براى تقويت و رشد بُعد معنوى انسان، تقوا و پرهيزگارى است؛ يعنى اگر انسان بخواهد خودش را از بُعد معنوى به راه کمال برساند و به طهارت و پاکیزگی تقرب جوید، بايد هواى نفس خود را مهار كند و موانع ومشکلات را بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمى نسازد.

او در مورد ضرورت فلسفه می گوید:”هیچ کس نمی تواند ضرورت چنین جستجویی را انکار کند؛ زیرا اگر این جستجو یعنی فلسفه را قبول کند، پس فلسفه ضروری است؛ و اگر امتناع کند، باید دلایل امتناع خود را اقامه کند و خود اقامه دلیل، به منزله ضروری بودن آن است؛زیرا فلسفه یعنی دلیل و اقامه دلیل” بنابر نظر کندی، اگر فلسفه علم به حقایق اشیا باشد، بنابراین میان فلسفه و دین اختلافی نیست و به همین دلیل می کوشد تا بین فلسفه و دین وفق دهد. چنانچه در حدیث قدسی نسبت روزه را خداوند به ذات پاک خود داده و چنین فرموده است: الصوم لی وانا اجزی به (هر عمل صالح اولاد آدم مربوط به خودش بوده غیر از روزه که آن ازآن من است و من پاداش و مزد آن را می دهم و روزه به منزله سپری است، هر وقتی که یکی از شمایان روزه داشته باشد پس نباید داد فریاد و سروصدا و غوغا برپا کند و اگر او را کسی دشنام دهد و یا با وی جنگ کند باید شخص روزه دار در جوابش بگوید که من روزه دارم.

یکی از پژوهندگان مسلمان گفت: تحقیقات ثابت کرده است روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیره شده، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. به مرور زمان چربی های ذخیره شده تغییر رنگ داده، روزه دار حتی در افراد لاغر یا با وزن طبیعی ، به بدن فرصتی می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد کرده و مصرف نماید و پس از پایان روزه داری به جای آن چربی های تازه و مناسب تری را جایگزین نماید.

درباره کیفیت روزه نصارا آمده است: اول ماه رمضان را روزه می گرفتند و چون با فصل گرما مواجه شدند آن فصل روزه را تغییر دادند و به ماه های شمسی انتقال دادند، که ثابت باشد و با تابستان مواجه نگردد. اصطلاح “روزه داشتن” که امروزه آنرا در طب به نام «رژیم» یاد میکنند، در موارد مختلفی از بیماریها تجویز می شود، که ذخایر مخصوص گلیکوژن یا چربی بدن از نقاط مختلف برداشته شوند و به مصرف احتراق داخلی یا انرژی خارجی و سوخت و ساز آن برسد. روزه، برای تعویض و تجدید چربیهای ذخیره شدۀ بدن و کاهش ذخایر چربی گلیکوژنی اعضای مختلف بدن، روش منحصر به فردی است.

بدن انسان برای حفظ سلامتی خود، همواره مقداری از چربی مواد غذایی را در نقاط مختلف بدن ذخیره می کند. درین ماه مبارک حسیت انسان طوری برانگیخته میشود که نیروی معنوی خویش را تا مدت یکسال شارژ میکند وجبران گناهان گذشته خویش را جبیره می نماید. بحث فیلسوف را مطرح میکند. عقل علمی و نظری و مباحث مربوط به حسن و قبح و نیز سعادت و شقاوت نفس انسانی در کلمات فارابی و ابن سینا، ملاصدرا و دیگر فیلسوفان و مباحث حسن و قبح عقلی و شرعی در مباحث متکلمان و نیز مفاد باید و نباید و حسن و قبح و بحث در باب مصالح و مفاسد در اصول و معیارهای کلی و جزئی خوب و بد در اخلاق اسلامی، همه گویای وجود این مباحث در فرهنگ و اندیشه اسلامی اندیشهوران مسلمان است و انسجام آنها بهوسیله علامه طباطبایی و شهید مطهری و دیگر بزرگان تأکید بر آن و کتابهای فراوانی که هم اکنون در این باب بهوسیله محققان مسلمان به نگارش درآمده، ظهور و بروز این حقیقت است.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / لوح تقدیر حضور در پانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها. آنچه که فلسفه اسلامی گفته میشود همان فلسفه یونانی است که تنها فرق آن با آن فلسفه یعنی یونانی این است که از راست نوشته میشود، یعنی در واقع ترجمه فلسفه یونانی است؛ دویست سال است که این حرف زده میشود. چون الله متعال طبق اراده ازلی خویش، برای تربیت بشر و رسانیدن او به پایه کمال، یک سلسله عبادات و وظایف اخلاقی را تعین نموده وبندگانش را بر اجرای آن مکلف ساخته تا آنان در سایه عمل به آن عبادات و به کار بستن وظایف به کمال شایسته که بدان منظور آفریده شده است منتهی شود و بهره خود را از نعمات الاهی به دست آورد؛ زیرا تا هنگامی که بشراز دام رذایل اخلاقی رها نشود و عملکرد زشت و ناروا گریبانش را رها نکند، نیروهای معنوی و قوای روحانی او همچنان در مرحله استعداد باقی مانده وبه مرحله عمل نزدیک نخواهد شد و تا هنگامی که به مرحله کمال نرسد و استعدادهای عملیش ظاهر نشود، تنها اقراروگفتار در عالم معنا مدار اعتبار نخواهد بود.

اما اسپینو زا این تقسیم را رد کرد و بیان داشت که تنها یک جوهر و یک نوع وجود، هست. ولى نظر به اینکه- چنانکه بوعلى در اوایل «الهیات شفا» و صدرالمتألهین در تعلیقات بر «الهیات شفا» ثابت کردهاند- برخى مسائل دو وجهه دارد، از یک وجهه داخل در طبیعیات است و از وجهه دیگر جزء فلسفه اولى، صدرالمتألهین به اعتبار وجهه دوم، این مباحث را جزء فلسفه اولى قرار داده است. به عبارت دیگر تجربه زیستن، بیاعتنایی به هر چیزی جز خود زندگی. فلسفه زندگی در مورد اهداف زندگی و حیات انسانی است.

ماه مبارک رمضان، فرصت مغتنمی است که فرا راه انسان قرار گرفته تا مجموعه ای از عبادات را به عنوان تکلیف انسانی بجا آورده و در پرتو صفای باطن، نورانیت زمین را فزونی بخشد. خاکیان در- این شبها وروزهای پر برکت که فاصله زمین وآسمان به حداقل می رسد- آن چنان بال و پر می کشند که برتر از فرشته ها، حضور گرم ذات اقدس را نیز احساس می کنند.

داکتران رژیم درمانی تاکید میکنند: عمل به توصیه های تغذیه ای کمک می کند تا علاوه بر سود جستن از بهره های معنی این ماه از سلامت جسمی حاصل از انجام این فریضه دینی نیز بهره مند گردیم از این رو تغذیه صحیح در ماه رمضان از اهمیت بسزای برخوردار است. به علاوه آنان كه به خاطر علاقه به يك نظريه خاص همه لذتها را يكسان ارزيابي نميكنند و كساني كه عليالاصول چنان لذتي را تجربه كردهاند، آن را لذتي برتر و بالاتر از همه انواع لذتها ميشمارند. پس نیاز به جامعه وجود دارد. او قصد آزار مخلوقاتش را دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید