و پوشش در اسلام

فلسفه در معنای عام خود که تمامی قوانین علمی جهان را شامل می شود تقسیماتی را می پذیرد. حقوق، اموال، حیثیت و آبروی دیگران را باید مانند حیثیت و آبروی خود دانسته و از تعرض و تجاوز مصون و محفوظ بدانند زیرا روزه داران واقعی اعتقاد دارند که روزه به معنی واقعی اش شامل امساک تمام اعضا و جوارح ظاهری و باطنی انسان گردیده، دست، دهان، پای، چشم، گوش، زبان، قلب و همه وجود انسان مومن باید روزه دار باشد. این موضوع، افراد پیر و از کار افتاده و ضعیف و زنان شیرده و حامله و مرض هایی که امید به بهبودی آن ها نیست را شامل می شود.

ماه قیام و شب زنده داری و راز و نیاز با حق تعالی است و جلوه و شکوه بندگی و فقر در بارگاه احدیتش را در زیباترین صورتش به نمایش می گذارد؛ آن زمانی که بنده گنه کار در اوج بندگی طلب عفو و بخشش و توفیق هدایت و عبادت و استقامت می نماید. از طریق امساک روزه و تجربه نمودن گرسنگی انسان می تواند چنین درسی را یاد گرفته و درک نماید که گرسنگی و فقر چه لذتی دارد و فقر یعنی چه؟ اما با وجود همه این قرابتها، دکارت اعتقادات جادویی و عرفانی رزیکروسیان را رد کرد.

ممکن است جبهه ناحق مورد مدارا قرار گیرد – مانعی ندارد – ممکن است در جایی دستِ دوستی هم با او داده شود – در جای خود مانعی ندارد – اما زنهار! در این حال اعضا هم استراحتی کافی دارند . اما نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد اینست که تعریف حرکت را هرچه که بگیریم، به هر حال تعریف زمان و حرکت بر همدیگر متوقف خواهند بود. اینجا عنصر دیگری پیش میآید، که من از این آیهای که خواندم، قصدم اشاره به همین عنصری بود که به سکینه ارتباط هم دارد، و آن تقواست. وی با اشاره به سیره امام خمینی(ره) در ماه رمضان عنوان کرد: ایشان خودشان را در ماه رمضان وقف قرآن میکردند و برای خودسازی و تهذیب نفس وقت بسیار میگذاشتند؛ سایر بزرگان ما هم اینگونه بودند و برای ماه رمضان حساب ویژهای باز میکردند.

روزه می گوید: پروردگارا روزها من مانع خوردن و آشامیدن او می شدم؛ و قرآن هم می گوید: من هم شب ها مانع خواب او می گردیدم، پس شفاعت ما را در مورد او بپذیر! مسئله تاریخ هر از چندگاهی مورد توجه فلسفه جدید اروپا بوده است. آنچه امروز به نام دين مسيحيت شناخته ميشود، تاحدود زيادي تحت تأثير فلسفه تكوين يافته است. ماه توجه بیشتر به عبادات و روی آوردن به اعمال عبادی است.

از این رو، در دین اسلام، پیامبر این آیین حنیف، به مسلمانان گوشزد مینماید که اگر دوست دارید، پیرو سنت و مرام من باشید، ازدواج کنید و توجه داشته باشید که اگر از ازدواج روی گردانید، نمیتوانید از پیروان آیین من باشید: «فان التزویج سنة رسول الله (ص) فانه کان یقول من کان یحب انیتبع سنتی فان من سنتی التزویج» (الحر العاملی، 1403ق: ج14، ص3، ح6) و در کلامی دیگر با صراحت بیشتر ازدواج را سنت خویش قرار داده و ترک آن را خروج از دایرهی سنت نبوی بیان فرمودهاند: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» (مجلسی، 1403ق: ج103، ص220) در برخی تعابیر این اهتمام آنقدر شدت پیدا میکند که پیامبر خدا میفرماید: «هر که میخواهد بر فطرت من (دین فطری) باشد، باید طبق سنت من رفتار کند، یکی از سنتهای من ازدواج است.» (مشکینی، 1366: ص21) گویا ازدواج نکردن برابر با خروج از فطرت و دین رسول خاتم(ص) است.

این کتاب در عین آن که یکی از کتابهای مقدماتی فلسفه به شمار میرود، از گستره و عمق قابل قبولی برخوردار است. نخستين شرط دستيابي بدين اهداف و تأمين خواستهاي جديد، آن است كه زن و شوهر از هويّت و خواستهاي فردي دست شويند . بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یکی از ضروریات دین اسلام است. از نظر اسلام و از دیدگاه روانشناسانه، فسلفه ازدواج در آرامش روحی – جسمی، کامل شدن، تولید و پاسخ به غریزه جنسی مستتر است. در واقع غریزه جنسی، غریزه ای است نیرومند که هر چه بیشتر اطاعت شود سرکش تر می شود و ممکن است که انسان را به «سادیسم» شهوت بکشاند.

او به پرنسس الیزابت گفت که زندگی را یک کمدی در نظر بگیرد. وحی به پیامبر زمانش رسید که خدا کار این انسان را پاداش می دهد و این عمل نزد خداوند دارای ارزش و بها است (شَکر اللّه له و ادْخَله الجنة)، خداوند از عمل نیک این مرد قدردانی نمود و او را به پاس این عمل اخلاقی و پسندیده به بهشت برد. همه کارهای بنی آدم برای اوست مگر روزه که خاص من است و من پاداش آن را خواهم داد». پیامبر بزرگوار (ص) در مورد نماز در ماه مبارک رمضان می فرماید: هرکس در ماه رمضان بر اساس ایمان و امید اجر و پاداش به نماز شب قیام کند گناهان پیشین او بخشیده می شود.

بر همین اساس طلاق نیز، به واسطه آنکه این پیوند روحانی و اخلاقی را از هم می گسلد، غیراخلاقی است و باید به تاخیر افتد. این کارشناس مذهبی گفت: بر اساس روایات، تمام لحظههای ماه رمضان افضل بر دیگر روزها و ساعات هستند به طوری که قرائت یک آیه از قرآن در این ماه ثوابی معادل یک ختم قرآن دارد. عبادت راه تقرب به درگاه الهی است، ذوق جان و شوق روان دارد امّا این ابر بهاری و ربیع آسمانی را اسرار و حکمتی، لطایف و ظرایفی دارد که هر کس با آن آشنا و بدان روشن شود طعم شیرین و عطر مشکین عبادت را هرگز رها نخواهد کرد.

عزت و کرامت انسانى، حق آزادى زن و حکم عقل و شرع به اینکه هیچ کس بدون علت نباید اسیر و زندانى شود و ظلم به هیچ شکلی نباید واقع شود، ایجاب مىکند که حکم به فردی بودن حجاب صادر شود. رسول خدا از همه کس سخاوتمندتر و بخشنده تر بود و در ماه رمضان بیشتر از سایر اوقات سخاوت و بخشندگی داشت». حضرت در این ماه بیش از ماه های دیگر به تلاوت قرآن می پرداخت.

این تغییرات بیولوژیکی در مدتی طولانی به خصوص با دور متناوب مشخص در حال روزه داری و افطار کردن در دفع سموم مؤثر خواهد بود و این یکی دیگر از امتیازات مسلم روزه داری از لحاظ بهداشت جسمی و روحی و جنبه های اخلاقی معنوی در جریان اجرای چنین برنامه ای است. یکی از حکمت های روزه برقرار ساختن مساوات در بین ثروتمندان و فقرا است. انسان در طول مدت زندگی با روش های گوناگون با مواد مضر و سمی در تماس است که این مواد منشأ متفاوتی دارند. با نیت ها و دل هایی پاک از خداوند طلب توفیق برای روزه و تلاوت قرآن نمایید.

روزه گرفتن در سلامت معده و پاک سازی آن از انواع غذاها که موجب بیماری هستند، اثرات فوق العاده دارد. اسید اوریک ادرار کاهش می یابد و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند . ما حتی در دوران مدرن فیلسوفی مانند فوکو را داریم که ظاهرا از مسیر رسانه و روزنامهنگاری و گزارشگری از رخدادهای تاریخی در جریان مثلا انقلاب ایران تلاش داشت، نظریات فلسفیاش درباره کنش اجتماعی را بیازماید و به این ترتیب فلسفه بالفعل و «اکنون» را زندگی کند.

آنها چگونه به ریشههای تاریخی خود متصل میشوند؟ حکمت و درس دیگری که از تمرین و مشق روزه برای انسان روزه دار حاصل می گردد، خودسازی و حصول اعتماد به نفس انسانی و امانتداری برای روزه داران واقعی است که برای آنها می آموزاند تا در هیچ حالتی از احوال و تحت هیچ شرایط به حقوق و اموال دیگران ولو ناظر و محافظی هم در بالای اموال آنها حضور نداشته باشد، تعرض و تجاوز ننمایند و به هیچ صورتی و در هیچ زمان و شرایطی این حق را به خود نداده تا به حقوق و اموال و نوامیس دیگران دست درازی و تعرض کنند.

دیدگاهتان را بنویسید